Budskapet om att vi kan gensvara på Guds kärlek till oss och få förlåtelse för våra synder, är ett glädjebudskap. Men hur är det då möjligt?

Kärleksbeviset

“Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss, medan vi ännu var syndare.” Rom. 5:8

Våra synder, enligt oss små eller stora, separerar oss från Gud. Därför kom Jesus och tog på sig alla våra synder och straffet för dem, när han dog på korset. Han gjorde det av fri vilja, utifrån kärlek till oss.

“Detta är kärleken, inte att vi älskade Gud, utan att han älskade oss och sände sin Son till försoning för våra synder.” 1 Joh. 4:10

På tredje dagen uppstod Jesus från de döda och han lever i evigheternas evigheter. Hans uppståndelse bekräftar att hans försoningsoffer för oss är giltigt. Jesu död och uppståndelse är en seger över synd, död, förbannelse och djävulen. Jesus vann den segern för vår skull. Genom Jesus kan vi nu få nåd som befriar oss, både från syndens skuld och kraft.

Har du gensvarat?

Vi älskar honom därför att han först älskade oss.” 1 Joh. 4:19

När man inser att man är älskad av Gud, så är det naturligt att ens hjärta öppnar sig för Gud. Jesus har gjort det möjligt för oss att kunna bli försonade med Gud och få en relation till honom. 

Hur du gensvarar

“Ty så älskade Gud världen att han gav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv…Den som tror på honom (Jesus) blir inte dömd” Joh. 3:16,18

Man gensvarar genom att tro på Jesus, vilket betyder att man sätter sin förtröstan till honom. Om du tror på Jesus, så kan du uttrycka din tro, genom att säga till Jesus att du nu vill börja följa honom.

Vandra vidare tillsammans med Jesus

När du tror på Jesus, så kan du lära känna Gud och ta emot av hans kärlek till dig. Jesus bor i ditt hjärta.

“Därför, om någon är i Kristus så är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, allt har blivit nytt.” 2 Kor. 5:17

Du är nu i Jesus och Gud har renat ditt hjärta. Det gamla är förbi och du är förlåten. Gud har en plan för ditt liv och han hör dig när du ber. Jesus vill nu hjälpa dig att inte falla för syndens frestelser. Med hans hjälp, så kommer den förvandling som hänt i ditt hjärta också bli mer och mer synlig i och genom ditt liv. Jesus vill leda dig genom livets toppar, stormar och vardag. Följ honom nu och vet att han älskar dig.

“HERREN är min herde, mig skall intet fattas. Han låter mig vila på gröna ängar, han för mig till vatten där jag finner ro. Han vederkvicker min själ, han leder mig på rätta vägar för sitt namns skull. Om jag än vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig…” Ps. 23:1-4

Läs mer i Bibeln, särskilt i den andra delen som kallas Nya Testamentet. Ta gärna kontakt med andra kristna och försök hitta en lokal kyrka där du kan dela din tro och gemenskap med andra. 

Gud välsigne dig.

/ David Billström